The original story on this as published in the Süddeutsche Zeitung can be found at this link.

A reportage of this story as it unfolds, along with an unofficial (not guaranteed to be accurate) translation by Dr. Stanley Shaldon of a news story (not written by Dr. Shaldon) in the Süddeutsche Zeitung is presented below. This is an adaptation of a message sent to NEPHROL, a nephrology listserv sponsored by the U.S. National Kidney Foundation's Cybernephrology group, and hosted at the University of Alberta under the direction of Kim Solez, M.D.

"NEPHROL, a service of NKF cyberNephrology"

Dear All,

The question of the best method to treat acute renal failure is a perennial chestnut and in populist terms is always published by leading medical journals. The article under discussion this time is the lead article by none other than Helmut Schiffl of Lancet fame from 1994. The reference is to NEJM 2002;346;305-310 on "Daily Hemodialysis and the outcome of acute renal failure" and an editorial by JV Bonventre NEJM 2002:346:362-364. The most incredible criticism of Schiffl was published in the Suddeutsche Zeitung on 25.06.2002 and I offer the original in German and my translation.

Stanley Shaldon MA.MD.FRCP.
25 Le Michelangelo
7 Avenue des Papalins
Monaco 98000





1. Original text of SDZ article from 25.06.2002

Klinik-Krimi in München

Intrige: Eine Studie an schwerkranken Dialyse-Patienten soll nie stattgefunden haben

Vom Fälschungsvorwurf unter Forschern bis zu einer Kriminalgeschichte ist es nicht weit. Diese Erfahrung muss man derzeit an der Universität München machen: Nach Informationen der Süddeutschen Zeitung versucht dort eine Kommission an der Medizinischen Klinik Innenstadt seit vier Monaten zu klären, ob bei einer Studie mit Dialyse-Patienten Fälschung im Spiel war. Doch was einerseits wie dreistes wissenschaftliches Fehlverhalten aussieht, könnte sich ebenso gut als Intrige von Ärzten entpuppen, die mit krimineller Energie einem Kollegen schaden wollen.

In dem Fall geht es um eine Arbeit, die am 31.Januar 2002 in der Fachzeitschrift New England Journal of Medicine veröffentlicht wurde. Eine Publikation in der weltweit renommiertesten Medizinzeitschrift hat für die Karriere eines Arztes enorme Bedeutung. In ihrer Veröffentlichung beschreibt eine Gruppe um Helmut Schiffl von der Dialyse-Abteilung der Klinik eine Studie an 160Patienten, die zwischen 1993 und 1998 auf der Intensivstation gelegen haben sollen. Alle litten demnach unter akutem Nierenversagen; ohne Blutwäsche wären die meisten gestorben. Schiffl wollte erproben, ob es besser ist, die Patienten täglich statt (wie üblich) jeden zweiten Tag an ein Dialyse-Gerät anzuschließen. Das Resultat: Die tägliche Behandlung verringerte die Quote der Todesopfer von 46 auf 28Prozent. Der beeindruckende Erfolg war für die Fachzeitschrift der Grund, die Arbeit abzudrucken.

Hochrangige Ärzte der Klinik haben jedoch Zweifel geäußert, dass die Studie jemals in dieser Form stattgefunden hat. „Ich habe von der Studie während der gesamten Zeit nichts mitbekommen", sagt beispielsweise der Leiter der betreffenden Intensivstation, Roland Gärtner, auf Anfrage der SZ. Auch weitere, ehemalige Ärzte der Intensivstation halten es für ausgeschlossen, dass dort eine aufwändige „prospektive" Studie stattfand, ohne dass sie es bemerkten.

Schiffl besteht aber darauf, dass mehrere Ärzte informiert waren. Er habe das Projekt mit Gärtners Vorgänger abgesprochen und – nachdem der verstorben war – Gärtner eingeweiht. Als Beleg verwies Schiffl die SZ auf einen Kongressvortrag, den er 1999 gehalten hatte. Unter den Autoren ist auch Gärtner. Der aber bestreitet, von dem Vortrag gewusst zu haben: „Ich bin nicht gefragt worden, ob mein Name verwendet werden darf."

Wie eine große Studie fast unbemerkt stattfinden konnte, ist nicht die einzige Frage. Geklärt werden musste auch, ob Schiffl das Projekt einer Ethikkommission vorgelegt hatte. Er räumt ein, nur eine „Gutachterkommission" eingeschaltet zu haben. Das scheint der ersten Überprüfung nach der Fall zu sein. Ohnehin fand die Untersuchungskommission ihre Gespräche mit Schiffl zunächst überzeugend. „Danach haben sich die Verdachtsmomente stark abgeschwächt", so Kommissionsleiter Udo Löhrs: „Schiffl hatte auf viele Fragen eine plausibel klingende Antwort." Um sicher zu gehen, wollte die Kommission aber die Akten einiger der 160Patienten prüfen.

Doch genau damit stößt sie – wie schon Kommissionen vieler anderer Hochschulen – an ihre Grenzen. Denn Schiffl zweifelt an der Fairness des Verfahrens, weitere Unterlagen will er vorerst nicht herausgeben. „Ich habe alle Fragen beantwortet", sagt er. Zu weiterer Zusammenarbeit sei er nur bereit, wenn es zur Gegenüberstellung mit seinen Kritikern komme: „Wenn sie gute Argumente haben, sollen sie sie offen vortragen, damit ich mich wehren kann." Er unterstellt Kollegen eine Intrige – aus Ärger darüber, dass ihre Namen nicht auf der prestigeträchtigen Arbeit standen.

Dafür spricht aus seiner Sicht ein jüngst aufgetauchter Brief an das New England Journal, der seinen Namen trägt. Darin werden ehemalige Mitarbeiter der Intensivstation genannt, die von der Studie nichts mitbekommen hätten. Schiffl bestreitet, den Brief geschrieben zu haben. Sein Anwalt geht von Unterschriftenfälschung aus und erwägt eine Verleumdungsklage. Wer das Papier an die Zeitschrift geschickt hat, ist offen.

Löhrs hat den Fall nun an die Universitätsleitung abgegeben. Dort prüft man, ob man Schiffl zwingen kann, Originalunterlagen offenzulegen. Nach Erfahrungen an anderen Unis ist man auf Freiwilligkeit der Beschuldigten angewiesen. Doch mit der ist es oft schnell vorbei: Wer fälscht, kann sich schützen, indem er verweigert. Nur: Verweigerung allein ist kein Beweis für Schuld. Denn wer zu Unrecht angeschwärzt wird, kann Gründe haben, wenn er einer Kommission misstraut. Das Drehbuch für den Münchner Klinik-Krimi folgt damit einem bekannten Strickmuster an deutschen Universitäten.



Klaus

Koch/Holger Wormer

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2. My unofficial translation Süddeutsche Zeitung, 25.06.2002

Clinic Thriller in Munich

Forgery or intrigue: a study of severely ill dialysis patients is said to have not happened

It is not far from the reproach of forgery among researchers to a crime story. This experience one currently has to make at the University of Munich: according to information of the Süddeutsche Zeitung a commission at the Medical Clinic Inner City (original „Innenstadt“) since four months tries to clarify whether or not forgery was involved in a study with dialysis patients. But what looks from one side like audacious scientific misbehaviour could also turn out to be an intrigue of physicians, who want to damage a colleague using criminal energy.

This case is related to a paper, which was published on January 31st, 2002 in the New England Journal of Medicine. A publication in this world-wide most renowned medical journal has enormous meaning for the career of a physician. In their publication a group of physicians, headed by Helmut Schiffl from the dialysis department of the clinic, describe a study on 160 patients, of which it is said that they were hospitalized in the Intensive Care Unit between 1993 and 1998. All had suffered from acute renal failure; without haemodialysis most of them would have died. Schiffl wanted to investigate if it was better to connect the patients to a dialysis machine daily than (as usual) every other day. The result: the daily treatment reduced the percentage of deaths from 46 to 28 percent. The impressive success was the reason for the journal to publish this paper.

However, high ranking physicians of the clinic expressed doubts that the study had ever taken place in this form. “I did not realize this study was taking place during the whole time“, said, the head of the involved Intensive Care Unit, Roland Gärtner, in response to an enquiry from SZ (Süddeutsche Zeitung). Other former physicians of the Intensive Care Unit also consider it to be impossible that an extensive ”prospective“ study took place there without them realizing it.

But Schiffl insists that several physicians were informed. He had agreed to the project with Gärtner's predecessor and – after this person died informed Gärtner about it.

To support his claim, Schiffl referred the SZ to a lecture at a congress, which he presented in 1999. Among the authors was Gärtner. But he (Gärtner) denies that he knew about this lecture: ”I had not given permission to use my name“.

It is not the only question how such a large study could take place nearly unnoticed. It also had to be clarified whether or not Schiffl had presented the project to an ethics committee. He admitted that he only consulted an “expert commission“. According to a first review this seems to be the case. The investigational commission anyway found their first talks with Schiffl convincing. ”Afterwards the suspicious circumstances appeared to be weaker“, so the head of the commission Udo Löhrs: „Schiffl had a plausible sounding answer to many questions“. To be sure the commission wanted to check the files of some of the 160 patients.

But with this attempt – as it already happened to commissions of many other universities – they reached their limits. Schiffl questions the fairness of the procedure, for the time being he does not want to hand out further documentation. ”I have answered all questions“ he said. He only would be willing to further cooperate if it comes to a confrontation with his critics. “If they have good arguments, they shall present them openly so that I can defend myself“. He insinuates that there is a conspiracy by his colleagues – in anger that their names were not on this prestigious paper.

From his point of view, this is supported by his claim about a letter which was sent to the New England Journal, bearing his name. In this letter, former members of the ICU staff are named, and who claim not to have been aware of the study. Schiffl denies writing this letter. His lawyer assumes forgery of his signature and is considering legal action for defamation. Who sent this letter to the journal remains an open question.

Löhrs meanwhile transferred the case to the headship of the university. There one checks if Schiffl can be forced to disclose original documents. According to the experience from other universities one depends on the voluntariness of the accused (person). But often this (the voluntariness) ends quickly: who forges can defend himself by refusal. But: refusal alone is no proof for guilt. Who is blamed (blackened?) unjustly may have reasons to distrust a commission. The screenplay for the Munich clinic thriller in so far follows a pattern known from German universities.

Klaus

(translated by)
Stanley Shaldon MA.MD.FRCP.
25 Le Michelangelo
7 Avenue des Papalins
Monaco 98000